Deze checklist is handig als je gaat deelnemen aan een beurs.

1. Doelstellingen

Begin met formuleren wat je met een beursdeelname wilt bereiken. Formuleer je doelgroep,  boodschap en bepaal wat je wilt laten zien op de beurs. Maar formuleer ook je sales doelstellingen voor de beurs, zodat je deelname meetbaar wordt. Communiceer dit ook met je sales personeel ‘waar gaan we voor?’. En bepaal hoeveel personeel op de beurs (en op kantoor) daarvoor ingezet en vrijgemaakt moet worden.

2. Keuze beurs

Welke beurs/ beurzen is het meest geschikt voor je bedrijf en past binnen het plaatje van de doelstellingen? Bestudeer goed de bezoekersprofielen van deze beurzen. Het team van METIS Standbouw komt op alle beurzen in binnen- en buitenland, weten wie en hoe bedrijven zich presenteren, dus leg ons gerust je ideeën voor.

3. Kostenplaatje

Wat is, kijkend naar je doelstelling en de keuze van je beurs (beurzen), een passend budget. Is dit budget voor handen? Zijn er alternatieven? Wat moet van dit budget gerealiseerd worden (standhuur, standbouw, catering, teaser, beurstraining, mailing, etc) en hoe meet en beoordeel je kosten gedurende het traject.

4. Keuze voor de stand

Wat is de beste plaats op de beurs, waar is de meeste loop, hoe is de beurs thematisch ingedeeld. Wat is de halindeling? Wat is haalbaar? Hoeveel ruimte hebben we minimaal nodig? Wat voor type stand hebben we nodig? 4 zijdes open (eilandstand), 3 zijdes open (kopstand), 2 zijdes open (hoekstand), of 1 zijde open (tussenstand).

5. Standontwerp

Als je al ideeën hebt hoe de stand eruit moet zien, stuur deze op en wij maken hier een ontwerp met offerte voor. Wat ook kan is dat wij tijdens een gesprek je standwensen bespreken, je adviseren en naar aanleiding daarvan een creatief standontwerp aanbieden die ervoor zorgt dat je beursdoelstellingen worden gehaald!

Uitnodiging – ga nu aan de slag om een sterke uitnodiging te ontwikkelen waarmee je je klanten, leveranciers, mogelijke sollicitanten kunt benaderen en ze – met een leuke teaser – uitnodigt de beurs te bezoeken en natuurlijk naar jouw stand te komen. Ook met dit traject kunnen we je bijstaan. We hebben immers je stand ontworpen en onze dtp-er kan grafische voorstellen maken voor een teaser en een emailing actie.

Beursactie – denk na over een goed aanbieding wat je klanten naar je stand trekt en verwerk dit in je emailing actie. Je sales personeel belt uiteraard je emailing na en heeft al afspraken gemaakt met hun relaties op de beurs. Maak ook vast afspraken hoe alle leads straks per smartphone meteen worden doorgezet naar een collega op de zaak die ze in jullie crm systeem verwerkt en eventueel al een bedankje kan toesturen voor het bezoek aan jullie stand.

6. Standbouw

Na je akkoord op ons standontwerp starten wij met de bouw van je stand in onze werkplaats. Kort voor beursaanvang transporteren we de stand en bouwen deze op de beurslocatie op. Een van onze projectmanagers begeleidt het hele proces en blijft ook op de beurs je contactpersoon en zorgt ervoor dat al jullie eigen producten of machines perfect geplaatst worden.

Start van de beurs – al je relaties zijn op de hoogte van jullie beursdeelname of hebben zelfs al een afspraak met je sales staf. Zorg dat iedereen zijn of haar rol weet en vooral weet welke doelen behaald moeten worden. Tel bijvoorbeeld het aantal leads waarmee is gesproken, waar een vervolgafspraak mee is en communiceer dit steeds met je team.

7. Afbouw en opslag

Als de beurs is afgelopen, kun jij aan de slag met de opvolging van je beurs. Wij staan meteen klaar om met de demontage van de stand te starten en eventueel weer gereed te maken voor de volgende opbouw. Tussentijds ligt het standmateriaal bij ons in opslag.

Offerte aanvragen?

Vul dan het formulier hieronder in. Wij nemen dan zo snel mogelijk (en uiteraard vrijblijvend) contact met u op.